Is een goede tekstschrijver zijn investering waard? Het zou vreemd zijn als ik nee zou zeggen. En gelukkig hoef ik deze vraag ook niet vaak te beantwoorden. Maar toen ik net startte en heel eager was om alle offerte-aanvragen binnen te harken, liet ik me weleens verleiden om iets lager in te zetten als ik proefde dat mijn potentiële klant niet te veel aan ‘een tekst’ wilde uitgeven. Verleden tijd. In dit blog leg ik je uit waarom het meer dan zinvol is om een goede copywriter in te huren. Simpel gezegd: omdat het je heel veel kan opleveren. Van woorden naar winst, zeg maar.

Goede tekst versus professionele tekst

Je kunt ervoor kiezen om zelf je content te creëren. Je draaide op school immers je hand nooit om voor een opstel, woordgrapjes zijn wel aan jou besteed, en je kunt zelf natuurlijk je USP’s wel dromen. Ok, de grammatica- en spellingregels zitten niet meer heel vers in je hoofd, maar spellingcontrole erover en that’s it. Bedenk wel dat een goede, creatieve, wervelende tekst nog geen professionele tekst is. Een professionele tekstschrijver kan je namelijk helpen om je doelgroepen te overtuigen, je klanten aan je te binden of juist nieuwe aan te trekken. Niet alleen doordat hij een vlotte pen heeft, maar omdat hij schrijft vanuit een bepaalde content strategie.

Tone of voice

Een tekstschrijver doet zijn naam namelijk meer dan eer aan, omdat hij veel meer doet dan een ‘goed stukje schrijven’.  Goede tekstschrijvers zijn ook marketingdeskundigen, SEO-specialisten en content strategen. Ze hebben verstand van User Experience (UX),branding en consumentengedrag. Een ervaren copywriter kan je adviseren welke communicatiemiddelen je het beste in kunt zetten, denkt met je mee en heeft een behoorlijk psychologisch inzicht en inlevingsvermogen. En in de combinatie van dit alles ligt de sleutel tot succes: je doelgroep raken met de juiste tone of voice, de communicatiestijl die uitdraagt waar jouw bedrijf voor staat. Die snelle levertijd, de beste kwaliteit en dezelfde uitstekende service heeft je concurrent namelijk ook. Als het moet ook nog 24/7. Jouw klant moet jouw boodschap ‘voelen’. Een copywriter kan jouw bevlogenheid overbrengen, over elk onderwerp of product iets interessants vertellen en emotie oproepen.

Van USP naar UBR

Een copywriter communiceert met je doelgroep met een tekst die zichzelf verkoopt. Terugkomend op je Unique Selling Points; met deze unieke waarden van je product of dienst, probeer je je van je concurrent te onderscheiden. Maar succesvolle content is niet geschreven vanuit jou, je product of dienst, maar vanuit de klant. Geschreven met de Unique Buying Reason in het achterhoofd dus. Vergelijk bijvoorbeeld eens deze twee stukjes:

U kunt te allen tijde bij ons terecht voor een vrijblijvende waardebepaling van uw huis. Maakt u daarom gerust een afspraak met onze secretaresse.

Wij begrijpen dat je zoektocht naar een nieuw huis een stuk makkelijker verloopt als je weet wat je te besteden hebt. Naast je inkomen, telt natuurlijk ook de waarde van je huidige koopwoning mee. En misschien ligt die wel veel hoger dan je denkt. De gemiddelde huizenprijs stijgt nog steeds namelijk. Wij komen graag bij je langs om gratis de verkoopwaarde van je huidige woning te bepalen.

Welke variant zou jou het meest aanspreken als je op zoek bent naar een makelaar? Waarschijnlijk de laatste, want die gaat over jouw situatie! Daarnaast leggen de stijl en de toon de nadruk op de waarden van het bedrijf: meedenkend en laagdrempelig.

Kwaliteit boven kwantiteit

De stelling dat de aandachtsspanne van de gemiddelde mens tegenwoordig korter is dan die van een goudvis, is inmiddels achterhaald en bleek niet meer dan een marketingtruc van Microsoft. Feit is wel dat schrijven voor online lezers substantieel anders is dan voor een offline lezerspubliek. Mensen maken online snelle keuzes: ze scannen en beslissen heel snel of de content voor hen interessant is. Hetzelfde geldt voor onlinevideo’s: de gemiddelde kijktijd van een filmpje op Facebook bedraagt slecht 81 seconden. Dit vraagt om kwalitatieve uitingen, die direct toegevoegde waarde bieden. Daarnaast kan een SEO-copywriter je helpen je ranking in Google te verbeteren.

Laat je in je contentmarketing dus ondersteunen door een ervaren tekstschrijver. En pak het consistent aan, zodat ook al je geschreven uitingen een bijdrage leveren aan je merkidentiteit. Jouw mooie verhaal bestond namelijk al, het moet alleen nog in de juiste woorden doorverteld worden.

Heb jij hulp nodig bij het schrijven van je online of offline content? Neem dan contact met mij op. Wil je weten welke clichés en valkuilen je anno 2018 echt wilt vermijden in je onlinecommunicatie? Houd dan mijn volgende blog in de gaten op www.tekstbureauspoetnik.nl of volg mij op Facebook.

Door Nicole van Heumen, Tekstbureau Spoetnik