Onlinecommunicatie: Deze clichés wil je anno 2018 ècht vermijden.

Lees in dit blog welke vijf dooddoeners op je website je conversie om zeep helpen.

“Zeg, ken ik jou niet ergens van?” Duh… “Deed het pijn toen je uit de hemel viel?” Zucht… “Is het nou zo warm hier, of ben jij zo heet?” Serieus?

Zou je met zo’n openingszin iemand in de kroeg proberen te versieren? Waarschijnlijk niet, want je weet dat je kansen dan meteen verkeken zijn. Waarom zou je dan op je website, waar je bezoekers probeert te verleiden om klant bij jou te worden, wel kiezen voor clichés en afgezaagd taalgebruik?

Dertien in een dozijn.
Je wilt juist originaliteit en creativiteit uitstralen, toch? Je wilt eruit springen zodat een bezoeker het gevoel heeft dat hij bij jou moet zijn, en niet bij je concurrent. Je wilt dat jouw specifieke kwaliteiten naar voren komen, jouw unieke verhaal vertellen. Geen dertien in een dozijn. Dat boeit namelijk niet en het levert je ook geen klanten op.

De kunst van het verleiden.
Want juist online is de kunst van het verleiden zo belangrijk; waar je er in de kroeg nog een “Geintje!’ achteraan kunt gooien en je mooiste glimlach op kunt zetten: op je website heb je die kans niet. Een bezoeker komt namelijk maar heel even kijken en kan ook weer heel snel weg zijn. Jij moet je van je beste kant laten zien, aantrekkelijk zijn, overtuigen en zorgen dat hij blijft hangen.

Aan zijn eigen succes ten onder.
Blijf dus ver uit de buurt van de clichés die ik in dit artikel bespreek. En voel je vooral niet geschoffeerd als je er eentje tegenkomt die je zelf in je online content gebruikt. Ik las eens dat een cliché eigenlijk een briljant bedachte uitdrukking is, die aan zijn eigen succes ten onder is gegaan. Hij was zo goed, dat iedereen hem overnam en zo verwerd het een banaliteit. Tijd voor verandering dus! Hier komen ze…

1.Kwaliteit/ Service staan bij ons hoog in het vaandel!
Oubollig. Daarnaast: dat je kwaliteit levert, lijkt me vanzelfsprekend. Een basis, niet iets waar je het onderscheid mee maakt. Heb je ooit iemand horen zeggen dat hij er eigenlijk weinig van bakt? Of rommel verkoopt? Benoem dus wat je kwaliteiten zijn. En dat geldt ook voor je service. Ben je bijvoorbeeld 24 uur per dag bereikbaar voor storingen? Niet goed, geld terug? Als je specifiek bent, krijgt een potentiële klant een veel beter beeld van jou.

2.De klant is koning!
Onzin. De klant staat centraal? Slecht idee, niet doen. Je wilt niet de dupe worden van de nukken en grillen van de extreemste karakters in je klantenbestand. Bovendien, ongeloofwaardig: Iedereen weet dat elke ondernemer ooit begonnen is om er onder aan de streep iets aan over te houden. Geloof jij iemand die op zijn datingprofiel schrijft dat hij eigenlijk niet echt op zoek is? Terwijl hij net alle moeite heeft gedaan om zich in te schrijven en een profiel heeft aangemaakt? Zo zit dat ook met jouw website. Natuurlijk doe je er nagenoeg alles aan om je klant tevreden te stellen en te houden, maar je bent geen weldoener. Je bent ondernemer en je hebt de klant iets te bieden.

3.Jong en dynamisch….Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf… Really? Jullie ook al? Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen? Dat je team louter bestaat uit jonge honden? Is er dan geen plaats voor een oudere werknemer met heel veel ervaring? Waarschijnlijk wil je een bepaald imago creëren en wil je niet vastgeroest en stoffig overkomen. Maar juist wel laten blijken dat jullie de trends en ontwikkelingen op de voet volgen en niet stil zitten. Geef dan voorbeelden, benoem die afgeronde cursus bijvoorbeeld en pas je taalgebruik en vormgeving aan. Van uitgekauwde kernwaarden wordt niemand blij.

4.Nietszeggende pay-offs.
‘Wij zijn hét adviesbureau van…’  ‘Wij zijn dé IT-specialist in…’ Veel te makkelijk. En wederom: nietszeggend.

‘Uw partner in…‘ Nee dank je. Ik heb al een vriend.

‘Uw… en meer’. Acceptabel als je een massagesalon hebt en massage met happy ending aanbiedt. In alle andere gevallen: niet doen.

5.Het juiste adres.
‘Voor al uw kantoorartikelen bent u bij ons aan het juiste adres.’ Het wordt een beetje saai, maar ook dit uitgeholde cliché zegt helemaal niets. Bewijs liever je kwaliteiten en je onderscheidend vermogen. Een potentiële klant kan dan zelf bepalen of jij de juiste partij bent om zaken mee te doen. Voelt het ongemakkelijk om je sterke punten te benoemen? Een goede recensie kan mogelijk ook iemand over de streep trekken.

Heb jij na het lezen van dit blog behoefte aan ondersteuning bij het schrijven van je web content? Ik help je er graag bij. Tekstbureau Spoetnik is namelijk hét tekstbureau van Tilburg. Uw jonge, dynamische partner in (online)communicatie. Voor al uw teksten, vertalingen en meer bent u bij ons aan het juiste adres. Tevredenheid gegarandeerd, want niet alleen staat bij ons de kwaliteit hoog in het vaandel, de klant is ook nog eens koning!

Zoiets. Of toch niet.

 

In mijn volgende blog bespreek ik andere valkuilen bij het schrijven van je webteksten. Houd daarvoor mijn website  in de gaten, of volg mij op Facebook.

 

Nicole van Heumen, Tekstbureau Spoetnik